We kennen het allemaal wel: van de klussen waarvan je eigenlijk al maanden – of soms zelfs jaren – weet dat je ze moet uitvoeren, maar waar het simpelweg gewoon niet van komt. Erg vervelend en frustrerend. Wellicht hebben je partner en jij er zo nu en dan zelfs wat wrijving over. Maar hoe pak je dit vervelende en soms zelfs frustrerende probleem nou aan?
In dit artikel geven we je een stap voor stap stappenplan hoe je die vervelende klusjes binnenshuis aan kunt pakken. Veel leesplezier!
Stap 1: Maak een klusjesplan / plan van aanpak
De eerste stap om je klusjes aan te pakken is het belangrijkste deel – een klusjesplan of lijst maken die je gedurende het hele proces kunt volgen tot het klaar is! Bedenk wat er gedaan moet worden, wanneer en hoe lang het voor elk klusje zal duren? Is er nog iets anders die je misschien nodig hebt?
Stap 2: Pak zowel de grote als de kleine klussen aan
Vervolgens moet je je klussen in kleinere delen verdelen. Dit zorgt ervoor dat alle taken op tijd klaar zijn. Het geeft ook een overzicht van wat er nog te doen is en of er nog iets ontbreekt. Als iets niet goed voelt of je onzeker bent, je kunt het altijd met je partner bespreken
Stap 3: Verdeel grote klussen in kleine stapjes om het overzicht te bewaren
Door de grotere klussen in kleinere taken te verdelen, creëer je een beter inzicht in wat er gedaan moet worden. Bedenk dat, ook al lijken sommige dingen op het eerste gezicht gemakkelijk of snel, ze vaak toch niet zo eenvoudig zijn als je denkt. Dingen als ramen lappen en vloeren wassen vergen meer tijd dan verwacht, omdat dit soort klusjes veel kleine details hebben die allemaal tijd kosten als ze niet goed afgewerkt worden – onderschat ze dus niet! Als er andere mensen in de buurt zijn die kunnen helpen met een deel van je klusjeslijst, vraag dan om hun hulp in plaats van te proberen zelf te doen
Stap 4: Maak een planning voor jezelf
Een klusjesplan maken is geweldig, maar het is nog beter om er een actielijst van te maken. Met andere woorden, je kunt een aparte lijst maken van wat er op welke dag en op welk tijdstip gedaan moet worden! Het maken van zo’n schema helpt je niet alleen om geconcentreerd te blijven als de druk hoog is – het helpt ook voor het geval er tijdens het proces iets onvoorziens gebeurt. Wees voorbereid en denk altijd vooruit, zodat de dingen niet uit de hand lopen .
Stap 5: Stel jezelf een deadline
Je moet jezelf voor elke stap een deadline stellen. Als je jezelf geen deadlines geeft, duurt het namelijk een eeuwigheid voor je je klusjes af hebt! Als je alle stappen in kleinere delen hebt opgedeeld en een overzicht van die kleine delen hebt gemaakt, zal dit gemakkelijker gaan. Je kunt ook een soort timer of wekker gebruiken, zodat de tijd sneller verstrijkt terwijl je aan een klusje werkt.
Stap 6: Controleer of alles naar je tevredenheid gedaan is.
Controleer eerst wat af is voordat je met iets anders begint. Zorg ervoor dat je huis er netjes uitziet als je klaar bent met je werk! Maak foto’s als bewijs dat iedereen thuis ook meegeholpen heeft! Vergeet niet om jezelf na afloop te belonen. Dit maakt de associatie met klussen en/of verbouwen ook een stuk positiever voor jezelf.
Stap 7: Geniet van het eindresultaat!
Je hebt hard gewerkt om je huis op te knappen en zo te maken als je dat graag ziet. Nu moet je dus genieten van het eindresultaat! Misschien nodig je wat vrienden uit, verwen je jezelf met een lekker bubbelbad of kijk je gewoon tv in bed op deze zonnige dag. Wat je maar gelukkig maakt is perfect! Doe het gewoon na al dat schoonmaakwerk 🙂
Tot slot
Heeft dit stappenplan je geholpen om de gereedschapskist uit de garage vandaan te toveren? Dan zouden we het heel erg tof vinden om dat terug te lezen in de comments! Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, dan horen we dat uiteraard ook graag terug. Heel veel klusplezier en vergeet na het afrond van de klus vooral niet lekker te genieten van het eindresultaat. Zet ‘m op!